PKN en Mentos gaan samenwerken om jongeren bij de kerk te houden: “ook voor bedrijfsleven kan kerkverlating desastreus zijn”

Opmerkelijk nieuws van de burelen van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). De denominatie begint per 1 januari 2022 een officieel partnership met snoepgoedfabrikant Perfetti Van Melle, het bedrijf achter de Mentos-snoepjes.

Scriba René de Reuver van de PKN legt uit: “Al jaren is de secularisering van de jeugd een veelbesproken onderwerp in onze kringen. Maar kerkverlating is echt niet alleen een probleem voor religieuze denominaties, ook het bedrijfsleven kan desastreuze gevolgen ondervinden van afnemende religieuze binding onder jongeren. Daarom dachten wij: waarom kijken we niet eens of we samen met die bedrijven iets op kunnen zetten om het tij te keren. Kerk en kapitaal hoeft elkaar immers niet te bijten.”

Nadat autofabrikant Opel de boot afhield, bleek de fabrikant van het populaire Mentos wel toe te happen. Herma van Ballegooijen, hoofd marketing bij Perfetti Van Melle, maakt de motivatie van het bedrijf duidelijk: “Uit onderzoek blijkt dat een gemiddelde kerkganger toch al snel vier snoepjes wegwerkt per dienst. Als je dan kijk naar ons marktaandeel, dan mag het duidelijk zijn dat we een grote daling in religiositeit niet kunnen hebben. Elke tiener die zich van de kerk afwendt, kost ons honderden rollen afzet!”

Hoewel de details van het partnership voorlopig nog geheim blijven, moet volgens ingewijden in eerste instantie gedacht worden aan het moderniseren van kerksnoep. “We gaan in ieder geval mentos met de smaak van een frikandelbroodje op de markt brengen en waarschijnlijk ook iets met Red Bull”, aldus een anonieme bron.

Eén reactie

  1. Mijn oproep aan de mannen broeders in ‘s lands vergaderzalen, zij die de ons welbekende gereformeerde beginselen trachten te vertegenwoordigen, is om het kabinet te verzoeken de belasting op Mentos per ommegaande af te schaffen.
    Ben ik met dit voorstel dan een roepende in de woestijn?

Geef een reactie