De verloren zoon, het verloren schaap, Jona… Zomaar een greep uit de bundel met favoriete Bijbelverhalen die Thierry Baudet wil publiceren. “Ik heb een zwak voor de weglopers in de Bijbel”, legt hij desgevraagd uit. “Uit die verhalen kan een cultuurchristen nog veel leren. Bijvoorbeeld, hoe je een problematische situatie uit de weg kan gaan door deze gewoon niet onder ogen te komen. Gek genoeg raakt dat bij mij een snaar”.
Wie met het oog van Baudet naar de Bijbel kijkt, ontdekt meer weglopers dan men zou verwachten. Jona is een overbekend voorbeeld, maar wat te denken van David. “Dat is nou een koning waar ik iets mee kan”, aldus Baudet. “Hij had wat probleempjes met Saul, dus wat doet ie? Hij loopt weg naar de Filistijnen. Hij had wat probleempjes met Absalom, dus loopt ie weg. Een leider naar mijn hart, die David. Ik kan niet wachten op de coalitieonderhandelingen met Rutte. Als ik dan een probleempje met hem krijg, weet ik wel wat ik ga doen.”
Toch zijn er ook enkele weglopers die Baudet niet wenst op te nemen in zijn bundel. De slaaf Onésimus uit Paulus’ brief aan Filémon heeft de schifting niet overleefd. “Ik ben sowieso niet zo’n fan van het Nieuwe Testament. Allemaal halfzachte teksten over genade en liefde enzo. Dat komt niet voor in mijn boekje. Mijn excuus dat de slaaf er niet bij zit. Ho, wacht even, ik maak nu geen excuus voor de slavernij of iets dergelijks.” Ook Ruth is niet opgenomen in Baudets canon. “Een vluchteling die ook nog eens buitenlanders mee terugneemt naar haar eigen heimat? Dat zou mijn achterban niet slikken.”
Onze verslaggever durft het aan een eigen suggestie te doen: Abner, de generaal van Sauls zoon Isbóseth. In een veldslag rende hij weg voor A’sahel, maar kwam hem uiteindelijk toch onder ogen. Baudet schudt echter zijn hoofd. “Hij ging de confrontatie aan met zijn tegenstanders? Dat vind ik maar niks. Wat zegt u? Kies ik alleen maar verhalen waarin vluchtgedrag wordt gepromoot? Dit interview is afgelopen. Toedeloe!”
Heerlijke satire!