“Alles voor de jeugd” is het devies van kerk en kerkelijk televisieland. Zo niet bij de EO. In navolging van het jongerenmerk BEAM lanceert de omroep nu BOOM, hét merk voor de grijze ruggengraat van christelijk Nederland. De naam is geïnspireerd door Psalm 1:3 waar staat “Hij zal zijn als een boom, geplant aan stromend water.” BOOM wil mensen toerusten in hun geloof en in contact brengen met christenen in dezelfde fase van hun leven.
Onze redactie sprak met Andries Knevel, het boegbeeld van BOOM: “Een deel van de achterban voelde zich gepasseerd door ons succesvolle jongerenmerk. Vooral sinds er wekelijks een BEAM-kerkdienst op tv is, nam het aantal klachten toe. We kregen brieven van leden die vonden dat er de laatste tijd wel erg veel was voor de jeugd.” En dat terwijl sommige trouwe leden al jarenlang contributie betalen. “Sommige klagers waren heel eerlijk: als ik het meeste geld inleg, dan wil ik er ook het meest voor terug. Met BOOM komen we deze harde kern van gelovigen tegemoet, want we beseften opeens: daar zit het echte geld.”
Op de splinternieuwe website is een divers aanbod aan BOOM-wear. Van regenjassen, nordic-walk stokken tot elektrische fietsen. Ook is er een YouTube kanaal met preken van Henk Binnendijk, maar geïnteresseerden kunnen zich ook aanmelden voor BOOM-in-beweging. Of er ook een BOOM-televisieprogramma komt in plaats van de stoppende jongerendienst, wil Knevel nog niet zeggen. “Ik moet niet te veel op de zaken vooruit lopen.”