Pinkstergemeente De DoorBrekers gaat met Kerst vier diensten organiseren met telkens plek voor 650 personen en krijgt daar veel kritiek op. Het meest gehoorde verwijt is dat het houden van grootschalige vieringen onverantwoord zou zijn. Onterecht, zo vindt de gemeente zelf.
Voorganger Peter Paauwe, die eerder aangaf de kerkdienst te willen gebruiken als een signaal naar de overheid dat corona wel wat minder serieus mag worden genomen, geeft aan dat de DoorBrekers juist wel hun verantwoordelijkheid nemen: “Wij geloven in de kracht van gebed. En dat nemen we serieus. We gaan niet alleen bidden voor iedereen die hier besmet raakt, maar ook voor iedereen die daardoor weer besmet raakt! Daarnaast dragen we zelfs de nabestaanden van iedereen die hierdoor niet naar de IC zal kunnen op in ons gebed.”
Uit christelijke hoek klinkt ook het bezwaar dat het een verkeerd signaal is om als gelovigen zoveel ruimte op te eisen, terwijl de rest van het land in lockdown zit. Paauwe is het daar niet mee eens: “In de Bijbel staat dat je je naaste lief moet hebben als jezelf. Dus ik zou tegen al die criticasters willen zeggen: leef daar eerst maar eens naar. Ik ben tenslotte jullie naaste.”
Peter Paauwe is een Judas, net als alle mensen die zeggen “ik zal voor uw herstel bidden”. Bidden voor zieken is bijbels geoorloofd, maar alleen zonder kennisgeving. Als zieken verteld wordt dat er voor hen gebeden wordt zijn ze aantoonbaar langer ziek; de Heere duldt geen interventie met Z’n plan.
Door op voorhand te openbaren dat hij voor de besmettelingen gaat bidden bevordert Peter Paauwe de pandemie en schikt hij zich niet naar Zijn wil: een Godspe.
https://web.archive.org/web/20130312072545/http://www.nytimes.com/2006/03/31/health/31pray.html